Akut fel i din lägenhet dagtid 07:00–17:00 Ring vår fastighetsförvaltare SBC 0771-72 27 22.
Akut fel i din lägenhet övrig tid på dygnet samt på helgen Ring vår fastighetsjour Låsinväst, 031-80 24 24. OBS! Gäller endast akuta fel som inte kan vänta på avhjälpande, till exempel vattenläckage. Ej hiss. Om du som boende beställer ut jouren och felet visar sig inte vara akut, betalar du själv för jourkostnaden. Detta gäller också om utryckningen påbörjats och du ringer och avbeställer.
Brand eller inbrott Ring 112.
Icke-akuta fel i din lägenhet eller i fastigheten Gör en felanmälan på SBC:s hemsida.
Problem med garageporten Kontakta styrelsen, antingen på mejl eller ring Paula.
Fast i hissen Se information i hissen samt på anslagstavlan.
Övriga problem med hissen Kontakta styrelsen, antingen på mejl eller ring Paula.
Akuta problem med lägenhetslås
Missnöjd med trappstädning Gör en felanmälan på SBC:s hemsida.
Trasig handdukstork Vi har förlängd garanti på knappen på handdukstorken på grund av tillverkningsfel. Kontakta Tornstadens eftermarknad.
Trasiga vitvaror Kontakta tillverkare eller läs i lägenhetspärmen. Den ursprungliga byggarantin har gått ut på samtliga vitvaror.
Problem med spolning alternativt rinnande toalett Vi har förlängd garanti på grund av ett tillverkningsfel som medförde att en ventil behövde bytas. Detta gör tillverkaren gratis. Kontakta
Borttappade nycklar
Knäppande rör
Vem betalar?
Gäller åtgärden din lägenhet är det du som betalar.
Gäller åtgärden gemensamma utrymmen är det föreningen som betalar.
Uppstår stopp i avlopp är det du som lägenhetsinnehavare som står för kostnaden om felet uppstår i de rör som hör till din lägenhet. Detta gäller även för de stammar som löper till huvudstammen från din lägenhet. Uppstår stoppet i någon av huvudstammarna är det föreningens ansvar.
Tips!
Gör gärna ett inlägg i vår FB-grupp om du funderar över vad felet kan vara! Eller använd gruppens sökfunktion. Kanske har någon haft samma problem tidigare och kan hjälpa till med lösning. Du hittarockså en hel del tips här på hemsidan.
Är du tveksam hur du ska agera, kontakta någon i styrelsen!
Vid brand, ring 112.
Vid problem med hiss, se kontaktinformation i hissen samt entrén.
Garantiärenden
Fram till och med december 2023 gäller bygg-garanti. Det innebär att din felanmälan i vissa fall skickas vidare av SBC till Tornstaden för garantibedömning. Om du gör din felanmälan digitalt får du hela tiden uppdateringar via mejl om hur det går med ditt ärende.